Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Voetbalplaatjes, deel 2

Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een tweede column over digitale voetbalplaatjes. 

 

Voetbalplaatjes kopen in 1988 is iets anders dan deelnemen aan een illegaal kansspel, zo eindigde ik mijn laatste column hier. De afgelopen dertig jaar is er echter veel veranderd. Gewapend met het fonkelnieuwe onderzoek van de Kansspelautoriteit (PDF) was er onlangs een consument die de producent van FIFA18 het organiseren van een illegaal kansspel verweet.

Jammer was dan wel weer dat dit gebeurde bij de Reclame Code Commissie en niet bij de Kansspelautoriteit, de instantie die over dat soort vraagstukken gaat. Toch is ook de beslissing van de RCC (in het nadeel van FIFA18) aandacht waard en bij gebrek aan Oranje-nieuws, maar mét een WK voor de deur zijn columns over voetbal deze maand natuurlijk altijd goed.

 

De klager kocht via het voetbalspel FIFA18 een pakket van dertig spelers om in zijn eigen elftal te plaatsen, waarmee je het spel dan kunt spelen. In 2018 is het inmiddels mogelijk een voorselectie van je plaatjes te maken, zodat je niet onnodig met allerlei fletse, Ierse verdedigers komt te zitten, maar meteen aan de bak kunt met de beste en meest zeldzame spelers. Zo krijg je dus een combinatie van goede spelers en spelers met een hoge marktwaarde omdat ze schaars zijn. Welke spelers je precies ontvangt, blijft echter nog steeds een verrassing.

 

En exact daarop richt zich de klacht bij de RCC. Producent EA heeft immers reclame gemaakt voor een speciale verjaardagsactie, waarbij 23 specifieke spelers met ieder hun eigen kenmerken en rating zijn afgebeeld. Gedurende 9 dagen konden fans van het spel een pakket met een "gloednieuwe verjaardagsselectie" aanschaffen. En de klager meende dat hij op basis van die informatie toch mocht verwachten dat hij in het door hem aangekochte Gold-pakket toch minstens één van de afgebeelde spelers zou mogen aantreffen. Helaas...

 

In plaats van een bank gevuld met de 23 afgebeelde vedettes, kreeg de klager voor zijn 20 euro dus weliswaar goede en zeldzame spelers, maar niet de spelers die EA hem in de reclame heeft beloofd. De RCC is daarom van mening dat de reclame essentiële informatie mist die nodig is om een geïnformeerd besluit over deze transactie te nemen, en dus misleidend is. De RCC heeft EA in haar uitspraak van 16 mei 2018 aanbevolen haar reclames hierop aan te passen, zoals zij bij overtredingen van de Nederlandse Reclame Code pleegt te doen.

 

Ondanks dat de RCC dus niet over de naleving van de Wet op de Kansspelen gaat, wijst zij in de uitspraak wel uitdrukkelijk op de datum van 20 juni 2018, wanneer een viertal spellen aan de wet moeten zijn aangepast. Voor de meeste mensen was echter al wel duidelijk dat FIFA18 tot één van de overtredende spellen behoorde, dus de lezer van mijn vorige column zal begrijpen dat de ambtenaren van de Kansspelautoriteit eind juni 2018 massaal FIFA18 zullen spelen.

 

Update 20 juni: 

De vier aanbieders uit het onderzoek van de Kansspelautoriteit moesten voor vandaag de 'schatkistjes' uit hun games halen. Hoewel de Kansspelautoriteit niet wil zeggen om welke games het gaat, zijn het waarschijnlijk twee games van aanbieder Valve, het spel PUBG en Fifa18. Valve heeft haar twee games aangepast, waardoor de voorwerpen uit die games niet meer verhandelbaar zijn. In de games PUBG en Fifa18 zijn echter geen veranderingen aangebracht. Als deze twee laatstgenoemde games inderdaad onderdeel uitmaken van het onderzoek, lopen zij vanaf vandaag het risico een miljoenenboete opgelegd te krijgen van de toezichthouder.

 

Nadat EA, de aanbieder van Fifa18, al op de vingers werd getikt door de Reclame Code Commissie vanwege een misleidende 'verjaardagsactie', kwam er ook nog nieuws naar buiten over de winkansen bij de aanschaf van een pakje digitale voetbalplaatjes. Een andere speler kocht namelijk 651 pakjes digitale voetbalplaatjes (ter waarde van zo'n 3800 euro) om te onderzoeken hoeveel kaartjes hij uit de top-negen van rare gold cards zou krijgen; dat zijn namelijk de meest waardevolle kaartjes. Het antwoord was 0. Van de in totaal 9961 verkregen kaartjes zat er ook geen enkele waardevolle icon card bij. Uiteindelijk lijkt er dus maar weinig goud in de 'schatkistjes' te zitten..