Van Kaam

K
K
 

Intellectueel eigendom en media is ons terrein. Dat kennen wij als geen ander. Door en door. Van binnen en van buiten. We zijn vertrouwd met de verdediging van de ene kant en thuis in het bijstaan van de andere kant. Waardoor uw wederpartij voor ons geen geheimen heeft.

 

 

Praised for its knowledge, speed, 'hands-on approach' and 'great value for money'.

- The Legal 500

Artikelen

  • Actualiteiten/ Gepost

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    De afgelopen jaren heeft de online verkoop van goederen en diensten een ongekende groei doorgemaakt. Voor de merkhouders, leveranciers en producenten van luxe en exclusieve merkproducten is deze ontwikkeling niet alleen positief. Regelmatig komt het voor dat consumenten de producten in een fysieke winkel bekijken, om deze vervolgens goedkoper via het internet aan te schaffen (zoals op eBay of Amazon). De door de producenten en retailers gedane investeringen in de fysieke verkooppunten worden dan onvoldoende (of helemaal niet) terugverdiend.  

     

    Om toch controle te krijgen en te behouden over de online verkoop van luxe merkproducten, maakt een leverancier of merkhouder vaak strenge afspraken met zijn distributeurs. Er gelden dan beperkende voorwaarden bij de online verkoop van de luxe merkproducten. Deze selectieve distributiesystemen kunnen de mededinging echter beperken, hetgeen niet is toegestaan op grond van Europese regels.

     

    In een langlopend conflict tussen Coty Germany, een grote aanbieder van luxe cosmetica in Duitsland en een van zijn distributeurs, Parfümerie Akzente, is een voorlopig antwoord gekomen van de Advocaat-Generaal (‘AG’) van het Hof van Justitie. De zaak ziet onder meer op de vraag of het behoud van een luxe imago van een merk een legitiem doel dient dat het gebruik van een selectief distributiesysteem rechtvaardigt. Voordat ik deze vraag zal bespreken, ga ik eerst kort in op het juridisch kader en de selectieve distributiestelsels.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Vloggers flagged

    Vloggers flagged

    - Remco Klöters schreef voor Nederlands Medianieuws de volgende blog over vloggen en de regels voor het maken van reclame -

     

    Authenticiteit, spontaniteit, persoonlijkheid. Zomaar wat termen die onmisbaar zijn voor een succesvolle social influencer. Jongeren zijn uitermate gevoelig voor alle real life avonturen van vloggers als Enzo Knol, Monica Geuze of Rutger Vink. Maar hoe spontaan, authentiek en op eigen meningen gebaseerd zijn hun vlogs eigenlijk?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Beëindigen (muziek) uitgaveovereenkomst

    Beëindigen (muziek) uitgaveovereenkomst

    De Hoge Raad heeft op 7 juli 2017 in de zaak Nanada vs. Golden Earring beslist dat het hof de zaak opnieuw moet beoordelen. De zaak draait om het beëindigen van muziekuitgavecontracten tussen muziekuitgever Nanada en de bandleden van Golden Earring.

     

    Ondanks het feit dat met het arrest geen einde wordt gebracht aan het langlopende conflict tussen partijen is het wel een goed moment alvast de balans op te maken. Wanneer zijn muziekuitgave-overeenkomsten opzegbaar?